آموزشی

چرا چادر مشکی، مشکی است؟

شاید تا حالا از خودتان پرسیده باشید که چرا باید چادر مشکی، مشکی باشد؟؟ در این مقاله تیم حجاب پرهیزکار به سوال شما عزیزان پاسخ می‌دهد.

  • 318 بازدید
چرا چادر مشکی، مشکی است؟
ادمین سایت 18 آبان 1401

چرا چادر مشکی، مشکی است؟

شاید تا حالا از خودتان پرسیده باشید که چرا باید چادر مشکی، مشکی باشد؟؟

در این مقاله تیم حجاب پرهیزکار به سوال شما عزیزان پاسخ می‌دهد.

در علم روانشناسی ثابت شده است که رنگ مشکی باعث افسردگی و دلمردگی افراد می‌شود، در دین اسلام نیز رنگ مشکی کراهت دارد و حتی در مواقع ضروری مانند مصیبت‌ها سفارش نشده به پوشیدن و یا استفاده از رنگ مشکی برای البسه‌ها، اما با توجه به این مسائل حال این موضوع مطرح میشود که چرا و به چه دلیل؛ چادر بهتر است مشکی باشد!

🔘بررسی علت مشکی بودن چادر  از لحاظ فرهنگی و اجتماعی 

در دین اسلام هیچ وقت به این امر که چادر حتما باید مشكی باشد اشاره نشده است و این داستان یک انتخاب خود جوش بین زنان بوده است. که این انتخاب در طی گذر زمان شکل گرفته است. همان گونه که می‌دانید در مراسم احرام لباس‌ها و چادرها سفید هستند و هیچ وقت اسلام به مشکی بودن لباس و چادر اشاره نکرده است، که زنان حتما باید لباس و یا چادر مشکی استفاده کنند. 

اگر به تاریخ نگاه کنیم مردم ثروتمند چادر سنگين و مشكی استفاده ميكردند و مردم عادی چادرهای رنگی می‌پوشیدند و این به دلیل ارزان بودن چادرهای رنگی در آن زمان بوده است و امروزه هم در روستاها و مناطق این چنینی مردم عادی، خانم‌های روستایی و یا چادر نشینان از چادرهای رنگی استفاده می‌کنند.

پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که حکم علنی برای چادر؛ مشکی بودن آن نیست بلکه چادرهای رنگی یا سفید هم پوشش کامل به حساب می‌آیند و تنها مسئله مطرح در اینجا فرهنگ سازی است و هرکس به اندازه خودش در این عدم فرهنگ سازی رنگ‌های دیگر چادر سهیم بوده است.

🔘بررسی چرا چادر مشکی از نگاه روان شناسی

در مسئله پوشش و حجاب حدود و میزان پوشش، کیفیت پوشش و رنگ نیز موضوع مهمی است، تردیدی نیست که بعضی از رنگ‌ها نگاه‌ها را خیره می‌کند و بعضی دیگر از رنگ‌ها نیز نگاه‌ را دور می‌سازد.

خوب خیلی ساده باید بگیم در بین رنگ‌ها رنگی که خنثی باشد و از بعد روانشناسی رنگی تحریک پذیر نباشد و امنيت مناسب و کافی برای بانوان ایجاد کند رنگ مشکی است که جلب توجه نمی‌کند.

از نظر روانشناسی بايد به این نکته دقت کنیم كه ممکن است کسانی که دارای افسردگی روانی هستند به رنگ مشكی پناه ببرند نه اينكه استفاده از رنگ مشکی الزاما ایجاد افسردگی می‌کند.

در نهايت اگر اين رنگ شادی و نشاط را سلب می‌کند و باعث افسردگی می‌شود بیشتر برای مردان و طرف مقابل هست که می‌خواهند استفاده ابزاری از زن داشته باشند و این کاملا همسو با جلوگیری از تحریک جنسی جنس مخالف است.

🔘بررسی چرا چادر مشکی از نگاه اسلامی

✔️حجاب یعنی نداشتن جذابیت در مقابل نامحرم و پوشیدن یا استفاده از پوششی که نگاه دیگران را به خود جذب نکند درست است، که در جامعه اسلامی باید اول مردان چشم خودشان را از نامحرم بپوشانند؛ اما از آنجایی که نگاه‌های هرزه دل و هرزه نگاه در جامعه حضور دارد، زنان نیپز باید پوششی داشته باشند که از نگاه نامحرمان در امان باشند.

✔️در موضوع استفاده از رنگ مشکی برای حجاب اگر چه دلایل مختلف روانی و اجتماعی یا پیشینه تاریخی یا قومیتی وجود دارد؛ نسبت دادن آن به عنوان دستور به “اولیای دین” کاری آسان نخواهد بود، چرا که شیوه دین اسلام در چنين موضوعات اجتماعی و فرهنگی، داشتن ملاک است نه تعيين مصداق.

✔️در قرآن و روایات، اصل کلی و تغییر ناپذیری وجود دارد که زن لباس تحریک آمیز و شهوت انگیز نبايد بپوشد.

✔️با توجه به مجموعه نظرات مراجع تقلید در ارتباط با برتر بودن چادر مشكی نسبت به دیگر رنگ‌های چادر و بررسی روایات مبتنی بر عدم کراهت مشکی بودن عبا یا چادر و توجه به روانشناسی رنگ‌ها که رنگ مشکی را رنگ مرز بندی مي‌داند و از نظر روانی نیز زمانی که انسان رنگ مشكی می‌بیند دیگر نگاه خیره و ممتد ندارد و خود به خود نظرش برميگردد، اما نگاه به رنگ‌های روشن چشم باز می‌کند و بیننده تمایل به مشاهده و تمرکز بر دیدن بيشتری دارد.

با توجه به تمامی مطالبی که تیم حجاب پرهیزکار برای شما آماده کرده‌اند باید بگوییم بهترین پوشش برای بانوان و برای حضور در اجتماع چادر مشکی است.

امیدواریم توانسته باشیم مطالب خوب و کاربردی برای شما عزیزان محیا کرده باشیم. 

به امید دیدار شما در حجاب پرهیزکار

به باشگاه مشتریان حجاب پرهیزکار بپیوندید

برای دریافت جدید ترین تخفیفات فروشگاه شماره موبایل خود را وارد کنید